🌸3HS straalt met lentemake-up! 💐
19 maart 2024🐣Paasproject voor 1X en 2X 🐰
27 maart 2024🌍✨ Gambia 2024: Een reis die ons hart en onze geest verrijkte! ✨🌍
Yes, eindelijk… na moeilijke coronajaren kon onze scholenband met de Saint Joseph’s secondary school in Banjul, Gambia nieuw leven ingeblazen worden. Na een verkennende reis in 2023, waar we onze scholenband evalueerden en op zoek gingen naar eventuele nieuwe uitdagingen, vertrokken we nu met zes leerlingen en drie leerkrachten richting Gambia. Het beloofde een boeiende reis te worden.
Warm welkom
Op 9 februari was het zo ver. Voor het krieken van de dag stonden 6 enthousiaste leerlingen te wachten op het perron in het station in Oostende. Tien uur later zouden we landen in Gambia waar Miss Cocker en Mam Marie (directieteam) ons opwachtten… wat een blij weerzien. Een korte rit bracht ons naar Leybato, het hotel waar we zouden verblijven. Het werd stil in de taxi, de korte rit naar het hotel liet al heel wat indrukken na…
Projecten
Het werd een reis vol ontmoetingen en activiteiten die te denken gaven. Zo woonden we een vurig debat bij op school rond het thema ‘gendergelijkheid’ en maakten we kennis met Robotics, een nieuw project van de school waar meisjes worden gestimuleerd zich te bekwamen in wetenschappelijke vakken.
Natuur en cultuur
Met een aantal leerlingen van Saint Joseph’s trokken we per boot richting Lamin Lodge… Tijdens die boottrip zagen de leerlingen de prachtige mangroves en ontsponnen zich ook mooie gesprekken over bv. de verschillen en de gelijkenissen van het schoolleven.
Een tweedaagse naar Yinnack toonde ons naast de plaatselijke cultuur wat meer landinwaarts ook de ietwat duistere geschiedenis van de slavenhandel. We bezochten er onder meer een plaatselijke school en Kuntah Kintach Island, een door Unesco erkend werelderfgoed dat de geschiedenis van de Gambiaanse slavernij kleurt. Er werd ook les gegeven… wij leerden bijvoorbeeld de Gambianen spaghetti maken en de Gambianen maakten voor ons een visgerecht. We mochten ook muzikaal proeven van de verschillende culturen op school. Ook wij toonden onze zang- en dansskills.
Samenwerking in de toekomst
In de vele gesprekken tussendoor werden volop plannen gemaakt om de scholenband verder uit bouwen. We dachten daarbij out of the box. Zo willen we inzetten op het realiseren van een grote tuin buiten de school. De groenten en het fruit zouden zowel op school verbruikt kunnen worden als verkocht kunnen worden waardoor de school zelf kan investeren in bv. educatief materiaal. Het zou een oplossing kunnen zijn voor enkele oogziektes die leiden tot blindheid als gevolg van vitaminetekort.
Op korte termijn willen we vooral het roboticsproject steunen. Dat project stimuleert de leerlingen om zich wetenschappelijk te bekwamen, maar wil ook technologie ontwikkelen die tegemoet komt aan bv. duurzaamheid en klimaat. Zo ontwikkelden de leerlingen een irrigatiesysteem dat zowel tijdens het regenseizoen als in de droogteperiode het land constant de juiste hoeveelheid water kan bezorgen.
Tijdens de reis was er natuurlijk ook plaats voor cultuur en natuur. In Jinnack leerden we djembe spelen, in Abca’s creek roeiden we doorheen de mangroves. We bezochten ook de vissershaven en ‘crocodile pool’ waar we het aandurfden om deze dieren te aaien.
Moe maar tevreden en vol indrukken keerden we terug. Een dankjewel aan Milan, Matteo, Anouk, Shakira, Samya en Birthe voor hun inzet voor dit project. Ook een welgemeende dankjewel aan alle ouders en sympathisanten die dit project op een of andere manier steunden.